KONSEP DASAR SUPPLY CHAIN MANAGEMENT UNTUK USAHA ANGKRINGAN DI JALAN BARU TIGA RAKSA
Keywords:
SCM, angkringan, culinary industryAbstract
This community service project aims to introduce the basic concepts of Supply Chain Management (SCM) to the owners and managers of angkringan businesses in Jalan Baru Tiga Raksa. SCM is a vital concept in business that focuses on the efficient management of the flow of goods, information, and resources from suppliers to end customers. The application of SCM in angkringan businesses is expected to improve the procurement of raw materials, enhance product quality, and streamline the service process, leading to increased customer satisfaction and business sustainability.
Through this program, the participants will be trained on key aspects of SCM, including procurement management, inventory control, distribution, and customer service. The goal is to equip local business owners with the necessary knowledge and skills to optimize their operations, increase efficiency, and remain competitive in the growing culinary market. This initiative is expected to have a long-term positive impact on the business performance of angkringan in the area and contribute to the improvement of the local economy.
References
Alim, S., Retnoningsih, D., & Koestiono, D. (2018). Kinerja Manajemen Rantai Pasok Keripik Apel Pada Industri Kecil di Kota Batu. Habitat, 29(1), 38–49. https://doi.org/10.21776/ub.habitat.2018.029.1.5
Apriadi, A., Mukhsin, M., & Satyanegara, D. (2024). Pengaruh Kepercayaan, Komitmen, Kerja Sama, dan Berbagi Informasi terhadap Kinerja Supply Chain. Economic Reviews Journal, 3(2), 669–690. https://doi.org/10.56709/mrj.v3i2.185
Cahyono, K. E., & Suryawirawan, O. A. (2021). Pelatihan Pengelolaan Persediaan, Pemasaran Dan Pembukuan Sederhana Untuk UMKM Desa Pakis Kecamatan Kunjang Kabupaten Kediri. Jurnal Abadimas Adi Buana, 4(2), 122–126. https://doi.org/10.36456/abadimas.v4.i2.a2685
Darma, I. W. A. S., Indrawan, I. G. A., & Sutramiani, N. P. (2020). Implementasi Supply Chain Management Pada E-Commerce Sebagai Strategi Pengembangan Umkm Jajanan Dodol Khas Buleleng. Jurnal Teknologi Informasi Dan Komputer, 6(2), 151–155. https://doi.org/10.36002/jutik.v6i2.1016
Darungan, T. S., Rahayu, G. R., & Claramita, M. (2016). Evaluasi Proses Pemberian Feedback di Tutorial Problem-Based Learning di Fakultas Kedokteran. Jurnal Pendidikan Kedokteran Indonesia: The Indonesian Journal of Medical Education, 5(2), 88. https://doi.org/10.22146/jpki.25320
Delvian Yosuky, Renalbi Renalbi, Tio Sania Rachmi, Felix Felix, & Ricky Ricky. (2022). Pengaruh
Penerapan Sistem Manajemen Sumber Daya Perusahaan (ERP) Dalam Meningkatkan Kinerja
Manajemen Rantai Pasok (SCM) Suatu Organisasi / Perusahaan. Serat Acitya, 11(2), 65–72.
https://doi.org/10.56444/sa.v11i2.767
Di, A., Karst, K., & Tanjung, K. (2024). Rantai pasok pelaku umkm berbasis sumber daya alam di kawasan karst kecamatan tanjung sari, kabupaten gunungkidul (. 2, 958–967.
Dwi Wahyono, Supriandi, & Pontoan, D. R. (2023). Menguji Hubungan Antara Strategi Pemasaran, Loyalitas Pelanggan, Keterlibatan Karyawan Terhadap Profitabilitas UMKM Kuliner di Kota Bandung. Jurnal Bisnis Dan Manajemen West Science, 2(02), 45–56.
https://doi.org/10.58812/jbmws.v2i02.337
Fenita Melinda, Adetiya Prananda Putra, & Jemi Cahya Adi Wijaya. (2024). Analisis Rantai Pasok Kopi Pada Kelompok Tani Kopi Rejo Di Desa Wisata Gombengsari Banyuwangi. Journal of Tourism and Economic, 7(1), 39–50. https://doi.org/10.36594/jtec/jr959t60
Hartanto, A., & Andreani, F. (2019). Pengaruh Kualitas Produk, Kualitas Layanan, Dan Lingkungan Fisik Terhadap Loyalitas Pelanggan Melalui Kepuasan Pelanggan Sebagai Variabel Mediasi Di De Mandailing Cafe Surabaya. Agora, Vol 7, No(1), 1–6. http://publication.petra.ac.id
Kharismaputra, A. P., Rizkyana, F. W., & Susanti, A. (2022). Sistem Informasi Administrasi Perkantoran : Meningkatkan Efisiensi dan Produktivitas. Business and Accounting Education Journal, 3(3), 402–407. https://doi.org/10.15294/baej.v3i3.68922
Nurdianti, A. R., Prastawa, H., & Budiawan, W. (2017). Organisasi Pada Umkm Handycraft Dan Tas Di Semarang. Industrial Engineering Journal Vo, 6(2), 11. ejournal3.undip.ac.id
Rayyan Aqila Praditya. (2022). Kinerja Organisasi Pada Manajemen Rantai Pasokan Pariwisata : Bagaimana Peran Manajemen Sumber Daya Manusia , Kepuasan Pelanggan ? International Journal of Social,Policy and Law (Ijospl), 03(02), 17–21.
Suud, R. N., Indriani, R., & Bakari, Y. (2021). Kinerja Manajemen Rantai Pasok Kelapa di Provinsi
Sulawesi Tengah. Jurnal Sosial Ekonomi Pertanian, 17(1), 27–37.
Toding, J. S., & Mandagi, D. W. (2022). Dimensi Brand Gestalt Sebagai Prediktor Kepuasan Pelanggan Dan Niat Membeli Ulang Pelanggan UMKM. Jurnal Ilmiah Manajemen Bisnis Dan Inovasi, 9(3), 1167–1185.