UPDATE KNOWLEDGE: PERAN GENDER DAN MASA KERJA TERHADAP MOTIVASI KERJA PERAWAT DI RAWAT INAP RUMAH SAKIT
Abstract
Quantitative workload can be expressed as the amount of work required to fulfil a patient's medical needs. High-quality workload represents a high level of responsibility in patient care. Nurses' workload is the most important predictor of mental health, stress, job dissatisfaction, fatigue, and the presence of burnout. This service activity aims to provide and increase student knowledge about the Effect of Gender and Years of Service on Work Motivation of Nurses in Hospital Inpatients to Students of the Hospital Administration Study Program, Undergraduate Program, Faculty of Health Sciences, Kusuma Husada University, Surakarta by using a pre-experiment design with a research design of one group pretest and post-test design with a total of 35 students and the activity time in May 2024. This service uses quantitative research with multiple linear regression. There is an increase in the knowledge of participants before and after the provision of material marked by the pre-test and post test which shows that the level of knowledge before being given the material is 69% but after being given the material has increased to 89%. There is a significant difference between students' knowledge about gender roles and tenure on nurses' work motivation in hospital inpatient care.
Keywords: Workload, Gender, Work motivation, Nurses, Hospitalisation
Full Text:
PDFReferences
Almigo, N. (2004). Hubungan Antara Kepuasan Kerja Dengan Produktivitas Kerja Karyawan. 1(1), 11.
Ardiyansyah, G. (2020, March 28). Pengertian Sumber Daya Manusia (SDM) Beserta
Cahyono, Uud. 2012. “Kajian Mutu Pelayanan Rumah Sakit Bhineka Bakti Husada Yang Telah Lulus Akreditasi Ditinjau Dari Kriteria Malcolm Baldrige.” Thesis 1–143.
Departemen Kesehatan (Peraturan Menteri Kesehatan Republik Indonesia Nomor 56 Tahun 2014 Tentang Klasifikasi Dan Perizinan Rumah Sakit, Berita Negara Republik Indonesia Tahun 2014 Nomor 1221, 2014).
Gea, Diyurman, and Yohannes Kurniawan. 2015. “Analisis Dampak Implementasi Sistem Akreditasi Rumah Sakit Dalam Mendukung Operasional Pada KARS.” Seminar Nasional Sistem Informasi Indonesia 2-3 November 2015 (214):489–99.
Hendroyogi, Safil, and Mugi Harsono. 2016. “Keterkaitan Antara Persepsi Pentingnya Akreditasi Rumah Sakit Dengan Partisipasi, Komitmen, Kepuasan Kerja, Dan Kinerja Karyawan.” Jurnal Manajemen Dayasaing 18(2):122.
Indrawan, J. (2018). Kepemimpinan berbasis pemberdayaan dalam alih teknologi: sebuah upaya meningkatkan kualitas sdm pertahanan indonesia. Jurnal Kementerian Kesehatan. (2019). Profil Kesehatan Indonesia 2018 [Indonesia Health
Mahardhika, R., Hamid, D., & Ruhana, I. (n.d.). Pengaruh Motivasi Kerja terhadap Kinerja Karyawan. 10.
Pasaribu, Putri Morantika. 2020. “Upaya Meningkatkan Mutu Pelayanan Rumah Sakit Melalui Customer Focus Di Rumah Sakit Ernaldi Bahar Provinsi Sumatera Selatan.” Skripsi Fakultas K: Malang.
Poerwani, SK, and Evie Sopacua. 2018. “Akreditasi Sebagai Upaya PeningkatanMutu Pelayanan Rumah Sakit.” Pusat Penelitian Dan Pengembangan Sistem Dan Kebijakan Kesehatan.
Republik Indonesia (Undang-Undang No. 44 Tahun 2009 tentang Rumah Sakit, Lembaran Negara RI Tahun 2009, No. 153, 2009).
Riyadi, S. (2011). Pengaruh Kompensasi Finansial, Gaya Kepemimpinan, dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Karyawan padaPerusahaan Manufaktur di Jawa Timur. Jurnal Manajemen Dan Kewirausahaan, 13(1), 40–45.
Sakit Sumantri, Rumah. 2021. “Analisis Pelaksanaan Sistem Manajemen Dokumen Akreditasi (Sismadak) Di Rumah Sakit Dr. Sumantri Kota Pare- Pare.” Journal of Muslim Community Health 2(1):121–32.
Sekaran, U. (2000). Research Method for Business (3rd Ed.). New York: John Wiley & Sons, Inc.
Sidanti, H. (n.d.). Pengaruh lingkungan kerja, disiplin kerja dan motivasi kerja terhadap kinerja pegawai negeri sipil di sekretariat dprd kabupaten madiun. 9, 10.
Sudarma, K. (2012). Mencapai Sumber Daya Manusia Unggul (Analisis Kinerja dan Kualitas Pelayanan). JDM (Jurnal Dinamika Manajemen), 3(1), Article 1.
DOI: http://dx.doi.org/10.36465/jupemas.v5i2.1387
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Mirah Rejeki
Publisher :
Lembaga Penelitian dan Pengabdian Masyarakat (LPPM)
Universitas Bakti Tunas Husada
Jl. Letjen Mashudi No. 20, Kota Tasikmalaya
Telp : 0265-334740
Fax : 0265-327224
Email: lppm_jupemas@universitas-bth.ac.id